Gå till innehållet

Frågor och svar om bytet av din elmätare

Här har vi smalat de vanligaste frågorna kring bytet av elmätare. Hittar du inte svaret på din fråga? Då är du välkommen att kontakta vår kundservice.

  • När får jag ny mätare?

    Du kan se den planerade tidsplanen här på hemsidan. När det är dags för ditt mätarbyte kontaktas du per post 1-2 veckor innan mätarbytet med närmare information. Men vi kan även komma utan avisering, vid serviceåtgärder/underhåll eller felsökning av din mätare.

  • Måste jag vara hemma?

    Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om montören på något sätt behöver din hjälp för att komma åt mätaren kontaktar vi dig med föreslagen tid.

  • Hur lång tid tar bytet?

    Ett normalt mätarbyte tar ca 30 minuter. Strömmen kommer vara bruten cirka 10-15 minuter vid ett elmätarbyte.

  • Kan ni även byta plats på min elmätare?

    Vi kommer endast ha möjlighet att göra mätarbyten, och har tyvärr inte möjlighet att utföra några mätplatsflyttar eller mätarskåpsbyten.

    Om du behöver flytta en mätarplats måste du själv kontakta en behörig elinstallatör. Sedan kommer denna att registrera behov mot oss i våra system så att allt hanteras korrekt med flytten eller bytet av elmätarskåpet.

  • Är det något som är annorlunda efter mätarbytet?

    Efter elmätarbytet kan det bli ett glapp i redovisningen över din förbrukning.
    Du ser det i statistiken på Mitt Mälarenergi eller på fakturan. Detta kan visa sig genom att staplarna för den föregående månaden saknas på efterföljande faktura.

  • Jag har fått foldern, när kommer ni till mig?

    Du kommer att få mer detaljerad information om när vi kommer ca 1-2 veckor innan vi kommer och byter din mätare.

  • Vad är det ni menar med måtten?

    25 cm hög, 17 cm bred och 9 cm djup

  • Om jag har ett eget lås på anläggningen?

    Sitter det hänglås på mätarskåpet rekommenderar vi dig att ta bort det, annars kommer det att klippas upp och ersättas med ett nytt lås som vi lämnar nyckel till i er brevlåda.

  • Vi kommer inte vara hemma när ni byter vår mätare som sitter utomhus, men våra barn kan vara hemma.

    När information kommer om vilken tidpunkt mätarbytet kommer ske, är det är viktigt att alla i familjen informeras.

  • Det sitter ett kretskort under min befintliga mätare, får den nya mätaren plats då?

    Kretskortet tillhör den gamla mätaren och kommer att monteras ned när vi ska montera den nya elmätaren.

  • Kan ni ändra säkring på min anläggning när ni byter mätaren?

    Nej, vi har inte rätt att utföra några upp- eller nedsäkringar i samband med mätarbytet. För att göra detta måste en auktoriserad elektriker kontaktas.

  • Har du frågor kring din tidsbokning eller vill ändra den?

    Du kan antingen ändra din tid själv direkt på Mitt Mälarenergi eller så kan du ringa direkt till vår underleverantör som utför mätarbytet, HM Power, 021-40 34 96

  • Varför kan jag inte längre se min mätarställning på min faktura?

    Om du har en elmätare som är timavläst kan du inte längre se din mätarställning på din faktura. Du kan istället se dina timvärden på Mitt Mälarenergi

  • Publicerad av: Mälarenergi Elnät AB