Om din faktura

Visste du att du kan se din faktura direkt i mobilen via vår app?

När får jag min faktura?

Du får din faktura varje månad om du bor i villa och varannan månad om du bor i lägenhet. Vill du få fakturan varje månad kontakta Kundcenter.

Fakturans olika delar

  • På fakturans framsida kan du se fakturaperioden och den totala kostnaden, exklusive och inklusive moms.
  • Sidan två och framåt innehåller en specifikation för dina kostnader som du debiterats för under fakturaperioden. Priserna i specifikationen visas inklusive moms. Du kan också se information om avtalslängd och slutdatum för ditt elavtal om du har Mälarenergi som din elleverantör.

Här kan du se exempel på en faktura med detaljerade förklaringar.
Exempelfaktura

Allmänna villkor

För att ta del av de Allmänna villkoren kan du hämta EL 2012 K och Nät 2012 K (för konsumenter). Du kan även beställa dem från Kundcenter på telefon, 021-39 50 50.

Vad händer om jag inte betalat fakturan i tid?

  • Vid utebliven betalning får du en påminnelse. Till denna påminnelse tillkommer en avgift på 60 kr och dröjsmålsränta.
  • Om fakturan inte betalats efter påminnelsen får du ett inkassokrav. Detta medför ytterligare kostnader.
  • I de fall då din faktura vid flera tillfällen inte betalats i tid får du inkassokrav direkt, utan påminnelse.
  • Om fakturan inte betalats trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas.

Har du ytterligare frågor om din faktura?

Vill du veta mer eller har du andra frågor som rör din faktura? Kontakta Kundcenter på telefon, 021-39 50 50.

Se dina fakturor på Mina sidor eller i vår app

Ett tips: du kan logga in på Mina sidor eller använda Mälarenergis app för att se alla dina fakturor.

Logga in på Mina sidor

Mälarenergis app för Android

Mälarenergis app för iOS