Gå till innehållet
Meny

Faktura- /betalningsalternativ

Vi rekommenderar alla våra kunder att välja bort pappersfakturan. Vi erbjuder e-faktura, sms och mejlfaktura. Kombinerat med autogiro underlättar det dina betalningar till oss, det är kostnadsfritt, säkert och bekvämt.

Hur vill du få din faktura?

E-faktura

E-faktura är en digital faktura som vi skickar direkt till din internetbank där du kan titta, godkänna och sedan betala den. Ansök om e-faktura nedan eller hos din internetbank. Tänk på att det är fakturamottagaren som behöver göra anmälan.

Anmäl dig till E-faktura

SMS-fakturaavisering

Du får ett SMS med information och en länk till fakturan som du kan se i sin helhet på Mitt Mälarenergi. Vi rekommenderar att du kombinerar SMS-aviseringen med autogirobetalning.

 

Anmäl dig för sms-faktura

Fler sätt att ta emot fakturan

Mejlfaktura

Du får fakturan som en pdf till din angivna mejladress.

Anmäl mejlfaktura

Kivra digital brevlåda

Kivra är en digital brevlåda där du kan få din faktura. När du är ansluten till Kivra skickas våra fakturor dit, om du inte redan har valt något av våra andra digitala alternativ, t.ex. mejlfaktura eller E-faktura.

Varje gång du får ett ny faktura i Kivra får du en e-postavisering. Du kan då logga in och se dina fakturor var du än befinner dig. Möjlighet finns att i Kivra aktivera en betalfunktion så att du även kan betala fakturan via Kivra.

Registrera dig på kivra.com

Om du inte valt något av ovanstående digitala alternativ kommer fakturan att postas till dig.

Hur vill du betala?

Autogiro

Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodag. Enklare kan det knappast bli. Det enda du behöver tänka på är att ha täckning på ditt bankkonto. Det är fakturamottagaren som gör anmälan.

> Anmäl autogiro via internetbanken

Eller skriv ut och skicka in
Blankett för autogiro.
Autogiroblankett för dig som bor utanför Västmanland
Skicka in din anmälan som den är med tejpade kanter eller lägg den i ett kuvert märkt med ”Frisvar, Mälarenergi AB, 20241270, 728 05 Västerås”.

Autogiro och Utjämnad betalning

Ett smidigt sätt för att få en jämn energikostnad över året är teckna tjänsten  utjämnad betalning. Med Utjämnad betalning betalar du alltså samma summa året runt!

Om du redan har autogiro
Har du autogiro idag behöver du ändå anmäla nytt autogiro när du tecknar Utjämnad betalning. Det beror på att utjämnad betalning är kopplat till ett annat bankgironummer än vår vanliga faktura.

> Autogiro för dig som tecknat Utjämnad betalning

Autogiroblankett att skriva ut själv
Skicka in din anmälan som den är med tejpade kanter eller lägg den i ett kuvert märkt med ”Frisvar, Mälarenergi AB, 20241270, 728 05 Västerås”.

E-faktura och Autobetalning

Flera banker erbjuder autobetalning av e-faktura. När autobetalning har aktiverats i internetbanken betalas fakturan automatiskt från det konto du valt på förfallodagen. På din banks hemsida finns mer information om den här tjänsten.

Betala fakturor från utlandet

När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens.

  • IBAN-nummer: SE37 8000 0842 4470 4385 2503
  • BIC/SWIFT-kod: SWEDSESS

Observera:
Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen.
Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.