Gå till innehållet

Om din faktura

Vill du se din faktura?

Dina fakturor finns på Mitt Mälarenergi. Logga in med Mobilt BankID så kan du både titta på fakturorna och se om de är betalda.

Logga in på Mitt Mälarenergi

När får jag min faktura?

Fakturan skapas runt den 7-8e varje månad, beroende på helgdagar. Har du din faktura digitalt får du fakturan direkt när den skapas men om du får din faktura via brev så kan det dröja 2-3 arbetsdagar innan den kommer fram. 

Fakturans olika delar

Här finns en exempelfaktura med förklaringar, du kan ladda ner den som pdf.

Ladda ner exempelfaktura med förklaringar

  • På fakturans framsida kan du se fakturaperioden och den totala kostnaden, exklusive och inklusive moms.
  • Sidan två och framåt innehåller en specifikation för dina kostnader som du debiterats för under fakturaperioden. Priserna i specifikationen visas inklusive moms. Du kan också se information om avtalslängd och slutdatum för ditt elavtal om du har Mälarenergi som din elleverantör.

 

Allmänna villkor

För att ta del av de Allmänna villkoren kan du hämta EL 2012 K och Nät 2012 K (för konsumenter). Du kan även beställa dem från Kundcenter på telefon, 021-39 50 50.

Vad ska jag göra om jag inte kan betala min faktura?

Om du har svårt att betala din faktura är det viktigt att du hör av dig till vårt Kundcenter i god tid. Vi kommer då tillsammans med dig försöka hjälpa dig genom att till exempel lägga in ett anstånd eller göra upp en avbetalningsplan.

Detta krävs för att söka anstånd:

  • Fakturan du vill söka anstånd för inte är förfallen.
  • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss.
  • Du har inte haft mer än ett tidigare anstånd de senaste 12 månaderna.
  • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss.

Vad händer om jag inte betalat fakturan i tid?

  • Vid utebliven betalning får du en påminnelse. Till denna påminnelse tillkommer en avgift på 60 kr och dröjsmålsränta.
  • Om fakturan inte betalats efter påminnelsen får du ett inkassokrav. Detta medför ytterligare kostnader.
  • I de fall då din faktura vid flera tillfällen inte betalats i tid får du inkassokrav direkt.
  • Om fakturan inte betalats trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas.

Har du ytterligare frågor om din faktura?

Vill du veta mer eller har du andra frågor som rör din faktura? Läs gärna svaren på vanliga frågor nedan, eller kontakta Kundcenter på telefon, 021-39 50 50. 

Vanliga frågor om fakturan

  • Vad händer om jag inte betalat fakturan i tid?

    Vid utebliven betalning får du en påminnelse. På grund av förseningen tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr och dröjsmålsränta, som läggs på nästa faktura. Om fakturan inte betalats efter påminnelsen får du ett inkassokrav. Detta medför ytterligare kostnader. 

    Om fakturan inte betalats trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas. 

  • Jag vill anmäla autogiro – hur gör jag?

    Det går utmärkt att betala dina räkningar med autogiro. Då behöver du inte oroa dig för att glömma en betalning, det enda du behöver se till är att det finns täckning på kontot. Länk för att anmäla betalning via autogiro finns på Betalningssätt

    Tips: välj gärna att få din faktura som ett mejl Mejlfaktura och kombinera det med autogirobetalning. Smidigt och tryggt.

  • Var hittar jag min senaste faktura?
  • Varför står det att min faktura är obetald trots att pengarna dragits från mitt konto?

    Ibland kan det ta några dagar innan statusen för din betalning ändras från obetald till betald. Detta beror på att informationen om inbetalningen ska nå ett system från ett annat. Röda dagar kan också påverka.

  • Hur kan jag välja att få min faktura?

    Du kan välja bland följande distributionssätt:

    E-faktura: en digital faktura som vi skickar direkt till din internetbank där du kan titta, godkänna och sedan betala den. Ansök om e-faktura nedan eller hos din internetbank. Tänk på att det är fakturamottagaren som behöver göra anmälan. Anmäl E-faktura

    Mejlfaktura: du får fakturan som en pdf till din angivna mejladress. Mejlfaktura

    SMS-faktura: du får ett SMS med information och en länk till fakturan som du kan se i sin helhet på Mitt Mälarenergi. Vi rekommenderar att du kombinerar SMS-aviseringen med autogirobetalning. Anmäl smsfaktura

    * Kivra: en digital brevlåda där du kan få din faktura. När du är ansluten till Kivra skickas våra fakturor dit, om du inte redan har valt något av våra andra digitala alternativ, t.ex. mejlfaktura eller E-faktura. Varje gång du får en ny faktura i Kivra får du en e-postavisering. Du kan då logga in och se dina fakturor var du än befinner dig. Möjlighet finns att i Kivra aktivera en betalfunktion så att du även kan betala fakturan via Kivra. Om du idag har e-faktura eller mejlfaktura måste du avanmäla den på din internetbank respektive till vårt Kundcenter post@malarenergi.se 

    Om du inte valt något av ovanstående digitala alternativ kommer fakturan att postas till dig. 

  • Jag ska resa bort – hur gör jag med mina fakturor?

    Vi rekommenderar dig att skaffa autogiro för att sköta dina betalningar. Kombinera gärna detta med att välja någon form av elektronisk faktura, t.ex. mejlfaktura, SMS-faktura, E-faktura eller Kivra. 

  • Jag har betalat min faktura två gånger – vad händer nu?

    Dubbelbetalningar under 800 kronor placeras som ett avdrag på nästa faktura. Om beloppet är 800 kronor eller högre återbetalas beloppet till dig. Observera att om du har förfallna fakturor kommer vi att i första hand kvitta beloppet mot dessa. 

    Vi använder oss av Swedbanks utbetalningssystem för återbetalningar. Kontrollera att du har ett konto registrerat hos dem på swedbank.se/kontoregister. Om inget konto finns registrerat sker återbetalning på en avi som du kan lösa ut på banken eller postombud. Du behöver inte vara kund hos Swedbank för att registrera ditt bankkonto i deras register.

  • Vad är utjämnad betalning?

    Utjämnad betalning är en tjänst som innebär att du fördelar dina kostnader jämnt över hela året och betalar samma summa varje månad. Tjänsten passar dig som köper el, vatten eller värme från oss. Du betalar varken mer eller mindre än du gör annars, men du slipper de extra höga räkningarna som vintern kan medföra. Tjänsten kostar 19 kronor per månad. Du kan enkelt teckna Utjämnad Betalning på Mitt Mälarenergi

  • Kan jag avsluta min utjämnade betalning?

    För att avsluta din utjämnade betalning säger du upp det skriftligen via e-post (post@malarenergi.se) eller brev. Innan avtalet avslutas behöver dock en eventuell skuld regleras. Har du pengar innestående regleras det med en utbetalning från oss. När saldot är reglerat får du vanliga fakturor från oss precis som innan du ansökte om utjämnad betalning. 

  • Vilket OCR-nummer ska jag ange vid betalning?

    OCR-numret är samma som fakturanumret. Fakturanumret hittar du på den övre delen av fakturan.