Anmäl din flytt
Här kan du flytta in eller ut med Mälarenergi. Oavsett om det gäller elhandel, elnät, fjärrvärme, vatten eller fiber så anmäler du det här - smidigt och enkelt. Både du som redan är kund hos oss, och du som vill bli vår kund när du har flyttat, kan använda vår digitala flyttanmälan.
Svar på vanliga frågor
Hur anmäler jag flytt?
För att göra din flytt så enkel och smidig som möjligt – anmäl din flytt digitalt. Du loggar in tryggt och säkert med ditt mobila BankID. Ditt flyttärende hanteras inom 2 arbetsdagar.
Vi hjälper dig att flytta - både in och ut. Vi ser även till att du avslutar eller startar rätt tjänster och avtal oavsett om det gäller elhandel, elnät, fjärrvärme, vatten eller fiber. Du loggar in tryggt och säkert med ditt mobila BankID.
Är ni flera i hushållet? Då är det endast personen som står på avtalet som kan anmäla flytt.
Är det mindre än 2 dagar kvar tills du ska flytta? Kontakta vårt kundcenter!
Vad händer om jag glömt anmäla flytt?
Om du inte anmält inflytt innan du flyttar in aktiveras inte tjänsterna. Anmäl alltid din flytt i god tid för att undvika det.
Om du inte har anmält utflytt betalar du för tjänsterna tills någon annan anmäler inflytt på den aktuella adressen.
Om du redan har flyttat, eller det är mindre än två arbetsdagar till flytt, behöver du kontakta oss.
Är det mer än två dagar anmäl flytten här.
Kan jag ta med ett elhandelsavtal?
Ja, du ska alltid flytta med elhandelsavtalet till din nya adress. Men kom ihåg att du också behöver teckna ett elnätsavtal på din nya adress. Ditt elnätsföretag kan du aldrig välja utan du måste bli kund till det elnätsföretag som äger elnätet dit du flyttar.
Elnätet är ledningarna som elen kommer från, medan elhandel är det avtal du väljer för din elförbrukning.
Hur säger jag upp avtal i samband med flytt?
När du anmäler din utflytt digitalt så avslutar vi alla dina tjänster på adressen. Om du har elavtal med oss idag är det viktigt att du anmäler din nya adress så vi kan flytta med avtalet. Du kan flytta med ditt elavtal inom hela Sverige.
Om du inte kan ta med ditt elavtal när du flyttar, på grund av flytt utomlands eller att någon annan står för elavtalet på den nya adressen så ska du anmäla din utflytt till ditt elnätsföretag. Har du både elavtal och elnät hos Mälarenergi är det enkelt- då räcker det med att du anmäler din utflytt i vår digitala flyttanmälan så säger vi upp alla dina tjänster på adressen, inklusive elavtalet.
Har du ett annat elnätsföretag så är det viktigt att du kontaktar dem och meddelar din utflytt. Ditt elnätsbolag kommer då att meddela oss att du flyttar ut och ditt elhandelsavtal hos oss att sägas upp.
Anmäl flytten i tid!
Tänk på att de övriga tjänsterna har 1 månads uppsägningstid, vilket innebär att du behöver säga upp ditt avtal en månad innan utflyttningsdatum. Anmäler du din utflytt senare än så innebär det att du förväntas betala för tjänsterna under en månad framåt. Om någon annan tillträder bostaden inom din uppsägningstid avslutas dina tjänster tidigare.
Inflytt? Ta reda på anläggnings-id
När du anmäler en inflytt på ny adress är det bra att veta anläggnings-id på adressen. Det gör att din flytt kan hanteras snabbare och vi behöver inte kontakta dig för kompletterande frågor. Anläggnings-id kan du få från den tidigare boenden som kan se det på sin faktura eller genom att logga in på Mitt Mälarenergi.
Bra att komma ihåg!
Om du bara anmäler utflytt så tänk på att du kommer få din sista faktura månaden efter du flyttat ut eftersom du betalar för din förbrukning i efterhand.