Gå till innehållet

Vad ska jag göra om jag inte kan betala min faktura?

Om du har svårt att betala din senaste faktura i tid kan du ansöka om anstånd eller delbetalning hos oss genom att fylla i formuläret längst ner på den här sidan. 

När du fyllt i formuläret skickas det direkt till oss och vi återkommer inom kort till dig med besked. 

För att vi ska bevilja ett anstånd eller delbetalning behöver följande kriterier vara uppfyllda:

  • Fakturan du söker anstånd/delbetalning för är inte förfallen
  • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss
  • Du har inte haft mer än ett tidigare anstånd de senaste 12 månaderna
  • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss
  • Du har inte vår tilläggstjänst Utjämnad betalning

Anstånd

Anstånd innebär att du får ytterligare en månad på dig att betala fakturan utan att påminnelse skickas till dig. Dröjsmålsränta räknas från ursprungligt förfallodatum och läggs på nästkommande faktura. Om du begär anstånd och flyttar fram förfallodatum, tänk då på att du kommer få två fakturor nästkommande månad.

Delbetalning 3 gånger

Delbetalning innebär att du får ytterligare två månader på dig att betala fakturan.

Vi skickar dina uppgifter om fakturan och fakturaadress till Svea Bank som handhar delbetalningar åt oss. Du får en delbetalningsavi från Svea Bank varje månad och gör dina betalningar till dem. Uppläggningsavgift 170 kronor tillkommer samt 60 kronor/avi. Dröjsmålsränta räknas från ursprungligt förfallodatum och läggs på nästkommande faktura.