Gå till innehållet

Laddning för tung trafik

Framtiden i transportsektorn stavas elektrifiering – och Mälarenergi tar en aktiv del i att göra det möjligt. Genom att bygga nya laddstationer för tunga transporter är vi en del i den långsiktiga omställningen av samhället.

Truckstop vid Hacksta, E18

Mälarenergi invigde hösten 2022 Mälardalens första publika laddstation öronmärkt för tunga elfordon. Det är på STOP128, truckstopet nära Hacksta och E18. Laddstationen kan mata ut 360 kW i effekt vilket betyder ca 5–6 mil på 10 minuter för en tung lastbil. I anslutning till laddstationen installerar Mälarenergi även tre laddare för personbilar på 50kW.

Inrikestransporterna står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Det nationella målet för 2030 är att dessa utsläpp ska ha minskat med minst 70 procent jämfört med 2010.

Laddstationen bygger på teknik från ABB och är ett samarbete mellan Mälarenergi, Arver Lastbilar och Naturvårdsverket, som delfinansierar projektet genom Klimatklivet. Mälarenergi levererar laddarna och elen, medan Arver har upplåtit marken.

Lastbilsladdare på Finnslätten

Mälarenergi har i samarbete med AA Logistik installerat en komplett lösning för laddinfrastruktur på Finnslätten i Västerås, som är anpassad efter AA Logistiks verksamhet. Tack vare den kunde AA Logistik börja köra sin första eldrivna lastbil, som beräknas varje år rulla 1000 mil och möjliggör en minskning av koldioxidutsläppen med hela 89 procent. Till år 2030 ska hela deras fordonsflotta med 15 tunga lastbilar elektrifieras.

Anläggningen invigdes av energiminister Khashayar Farmanbar våren 2022.

Laddning av ellastbil hos AAlogistik