Gå till innehållet
Meny

Teckna ett klimatsmart elavtal!

Vi har 100% vattenkraft i alla våra elavtal.

Jag har en

...

Teckna elavtal - tryggt och enkelt

Fast avtal

Fast elavtal ger dig trygghet och kontroll. Du har samma elpris under hela avtalstiden och du har koll på exakt vilket elpris du betalar per kilowattimma, oavsett årstid. Du är med andra ord garderad mot prisändringar under hela avtalstiden. 

Teckna fast elavtal

Rörligt avtal

Rörligt avtal är ett långsiktigt bra alternativ som över tid oftast ger det lägsta elpriset. Du har ingen bindningstid och kan kostnadsfritt byta till annan produkt när som helst. Du betalar Mälarenergis inköpspris plus ett påslag samt en fast månadsavgift. 

Teckna rörligt elavtal

Mix 50/50

Du binder halva din elanvändning till ett fast elpris och den andra halvan har ett rörligt elpris. Mix 50/50 är helt enkelt en kombination av rörligt och fast elpris. Kontroll och trygghet samtidigt som du kan dra nytta av marknadens svängningar. Bindningstiden för det här avtalet är ett år. 

Teckna Mix 50/50

Lokalproducerad vattenkraft

Oavsett vad du väljer ingår alltid 100 procent klimatsmart el från vattenkraft. Det mesta kommer från våra 42 vattenkraftstationer i Västmanland och Värmland.

Våra vattenkraftstationer

Bidra till en bättre värld

Var med att stötta utbyggnaden av förnyelsebara energikällor i de länder där det behövs som mest. Mälarenergi matchar ditt bidrag!

Mer om En bättre värld

Lägg till el från solen

Du kan lägga till solel i ditt avtal. Vi har en av Sveriges största solcellsparker som förser våra kunder med el från solen.

Mer om solel

Samma summa året runt

Med vår tjänst Utjämnad betalning betalar samma summa varje månad. Enkelt, tryggt och utan överraskningar.

Ansök om Utjämnad betalning

Kundcenter


Om det är nåt du undrar över vad gäller våra elavtal, är det bara att höra av dig till oss så hjälper vi dig!

Till chatten

021-39 50 50

Schysst elhandel

Som kund hos Mälarenergi  kan du känna dig trygg. Vi är ett av fyra elhandelsföretag som ingår i branschföreningen Energiföretagen Sveriges pilot för certifiering ”Schysst elhandel”.

Schysst elhandel

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får. Skulle du inte hitta det du söker så kontakta oss gärna via chatt, mail eller telefon på 021-39 50 50.

  • Hur tecknar jag ett elavtal?

    Du kan teckna elavtal här (länk), alternativt ringa vårt Kundcenter på 021-39 50 50. De uppgifter vi behöver från dig är:

    • namn
    • adress
    • personnummer
    • anläggnings ID (står på din elfaktura och består av 18 siffror)
    • områdes ID (består av tre bokstäver)
  • Byta elavtal eller elhandelsföretag?

    Mälarenergi ombesörjer allt praktiskt med leverantörsbytet utifrån de uppgifter du lämnar när du fyller i din ansökan och godkänner avtalet. Därför är det viktigt att du fyller i korrekta uppgifter. Vi ser till att ditt elnätsföretag informeras. Ditt nya avtal gäller mellan dig och Mälarenergi AB, och du märker att du är kund hos oss när välkomstbrevet och den första fakturan kommer.

    OBS! Kontrollera först att du inte har ett avtal med ett annat elhandelsföretag. Vi kan tyvärr inte ta hand om den typen av uppsägningar.

  • Kan man byta elnätsföretag?

    Nej. Bara ett företag kan ansvara för de lokala elnäten och de har så kallad koncessionsrätt. Så länge du bor kvar, kommer ditt lokala elnätsföretag att ansvara för att elen du köper distribueras hem till dig oavsett vilket elhandelsföretag du väljer.


  • Vad händer om jag flyttar?

    Flyttanmälan måste göras i god tid till ditt elnätsföretag och till Mälarenergi (kan göras här på webben). I och med detta görs en slutmätarställning och du får en slutfaktura från Mälarenergi och ditt elnätsföretag.


  • Vad gör jag om ingenting händer efter att jag tecknat elavtal?

    Du får automatiskt en bekräftelse via e-post (om du tecknat via webben) eller per brev. Om du av någon anledning inte får denna bekräftelse kontakta vårt Kundcenter på 021-39 50 50.

  • Hur fungerar Elpoolen?

    Elpoolen är ett tryggt val tack vare att du binder ditt elpris under en längre tid vid flera tillfällen. Bra elpriser handlar nämligen framför allt om timing. Våra experter bevakar elbörsen dagligen, för att sedan successivt bygga upp Elpoolens pris.
    Mer om Mälarenergis Elpool.

  • Jag har bytt elhandelsföretag men får faktura från er, varför?

    Om Mälarenergi är din nätägare så innebär detta att vi fakturerar dig för elnätet, det vill säga de kostnader som rör elöverföringen för ditt abonnemang. Elen som du använder fakturerar ditt nya elhandelsföretag. Du får alltså två fakturor, men betalar inte dubbel kostnad.


  • Vad händer om jag inte förnyat mitt avtal när det löper ut?

    Då övergår det till Fast avtal 3 månader, med tre månaders uppsägningstid. Priset kan jämföras med en trögrörlig ränta och följer förändringarna på elmarknaden.

  • Vad har jag för uppsägningstid?

    På baksidan av din faktura (under “Elhandel”) kan du läsa om vilket slags avtal du har samt längden och slutdatumet för avtalet. På ett rörligt avtal är uppsägningstiden en kalendermånad. Fasta avtal ska sägas upp minst en kalendermånad innan de går ut.

  • Vad är vinterprissäkring?

    Vinterprissäkring innebär att du låser ditt elpris från tidigast första november till och med sista mars, och slipper oroa dig för elprisets utveckling under vintermånaderna.
    Vinterprissäkring är med andra ord ett tryggt komplement till rörligt elprisavtal. Efter den sista mars övergår avtalet till att vara rörligt igen.

    Om du inte har elavtal hos oss idag kan du självklart börja med att teckna vinterprissäkring med start i januari. I april övergår avtalet sedan till att vara rörligt. Tryggt, enkelt och bekvämt.

    Ring oss på telefon 021-39 50 50 så ordnar vi Vinterprissäkring.

  • Tilläggstjänster

    För dig som har solpaneler hemma

    Detaljer om elavtal och elhandel

    Publicerad av: Mälarenergi Försäljning AB Publicerad: