Gå till innehållet

Betala samma belopp, varje månad

Utjämnad betalning passar dig som vill fördela dina kostnader jämnt över hela året. Du får en jämnare spridning på dina betalningar till oss genom att vi delar upp din beräknade årskostnad i tolv lika stora delar.

Om din användning eller dina kostnader ökar eller minskar, justeras månadsbeloppet. Justeringen sker minst en gång per år. Avgiften för tjänsten Utjämnad betalning är 19 kronor/månad.

OBS! Du som har egen produktionsanläggning eller någon form av undermätning kan tyvärr inte ha Utjämnad betalning. Detsamma gäller för dig som bor i Stockholmsområdet.

Redan kund? Teckna Utjämnad betalning här!

Hur skaffar jag Utjämnad betalning om jag inte är kund?

Om du inte redan är kund hos oss, alltså inte bor inom ett område som har Mälarenergis nyttigheter som elnät, vatten eller fjärrvärme, skaffar du enkelt Utjämnad betalning genom att teckna elhandelsavtal med oss och då samtidigt teckna dig för vår tjänst Utjämnad betalning. En kreditprövning kan komma att utföras. 

Ny kund? Teckna elavtal & Utjämnad betalning!

Vad kostar Utjämnad betalning?

Vad just du har för månadsbelopp baserar vi på din beräknade årsanvändning för dina tjänster hos oss. Skulle du öka eller minska din användning under året, justeras beloppet vid vår årliga avstämning och du får ett högre eller lägre månadsbelopp kommande år. För 19 kronor i månaden kan du lägga till utjämnad betalning och betala samma summa, varje månad.

Exempel:

Graf som visar hur priset varierar över tid med blir samma med utjämnad betalning

  • Vad kostar det att lägga till Utjämnad betalning?

    Utjämnad betalning kostar 19 kronor i månaden och det enda som krävs är att du är kund hos oss.

  • Vem kan få Utjämnad betalning?

    I dagsläget erbjuder vi endast Utjämnad betalning till privatkunder. Kunder med egen produktion eller någon form av undermätning av sin energianvändning kan tyvärr inte använda tjänsten. Detsamma gäller för dig som bor i Stockholmsområdet.

  • När börjar min Utjämnade betalning fungera?

    När vi fått in din ansökan gör vi en kreditprövning. Om den godkänns skickar vi en bekräftelse när allt är klart. I bekräftelsen informerar vi om vad ditt månadsbelopp kommer bli.


  • Kan jag ändra mitt månadsbelopp under året?

    Månadsbeloppet är uträknat på förbrukning och årskostnader och beräknas på att du vid din årsomräkningsmånad ska ha ett saldo som är så nära ett nollsaldo som möjligt. Detta innebär att du kommer att ha ett plussaldo eller minussaldo under året, beroende på när din årsomräkningsmånad är, detta är inget som behöver korrigeras.

    Om du däremot gör en ändring under året som påverkar din elförbrukning till exempel installerar laddningsstolpe, spabad, golvvärme eller fjärrvärme så behöver du kontakta oss och meddela detta för att vi ska kunna göra en omräkning och få fram ett månadsbelopp beräknat på de nya förutsättningarna.

  • Hur gör jag om jag vill avsluta Utjämnad betalning?

    För att avsluta tjänsten kontaktar du vårt Kundcenter, du hittar olika kontaktvägar här. Tjänsten har en månads uppsägningstid. Har du pengar innestående återbetalas dessa vid tjänstens upphörande, tidigast den första vardagen i månaden. Har du en skuld kommer den regleras på din nästkommande faktura. Efter det får du vanliga fakturor från oss igen.

  • Jag har fått en påminnelse på en faktura trots att jag har tillgodo på mitt Utjämnad betalning konto?

    Tjänsten går ut på att du betalar samma summa varje månad vilket innebär att även om du har ett tillgodosaldo så måste du betala det uträknade månadsbeloppet. Du kan inte ha en buffert att använda till obetalda fakturor utan betalar du inte i tid kommer du få en påminnelse.

  • Vilka villkor gäller?
  • Kan jag ha flera anläggningar kopplade?

    Ja, så länge anläggningarna står på dig. Med det menas att anläggningarna
    måste vara registrerade på ditt personnummer. Får du idag fler fakturor för dina anläggningar kommer de slås ihop och du kommer få en samlingsfaktura för alla dina anläggningar. Vill du fortsätta få fler fakturor kan du inte teckna tjänsten. 

  • Hur kan jag följa upp min Utjämnade betalning?

    Varje faktura innehåller, förutom information om ditt utjämnade månadsbelopp, en specifikation som visar månadens verkliga kostnad. Denna kommer alltid avvika från ditt månadsbelopp. Fakturan visar också saldot för dina inbetalningar, det vill säga om du har ett tillgodo eller en skuld. Du kan även följa upp din Utjämnade betalning på Mitt Mälarenergi.

  • Måste jag teckna elavtal för att få Utjämnad betalning?

    Nej du behöver inte teckna ett elavtal så länge du har någon av våra andra nyttigheter.

  • Jag ska flytta men vill fortsätta vara kund hos Mälarenergi och behålla min Utjämnade betalning

    Tjänsten Utjämnad betalning fortsätter med automatik när du flyttar. Du behöver enbart kontakta oss om du önskar avsluta tjänsten. Som vanligt är det viktigt att du anmäler flytt i god tid (minst en månad före flyttdatum).

  • Jag ska flytta och vill avsluta min Utjämnade betalning

    Du anmäler flytt som vanligt, minst en månad före flyttdatum till Mälarenergi. Samtidigt som du anmäler flytt säger du även upp Utjämnad betalning.

  • Hur kan jag betala min Utjämnad betalning faktura?

    Du kan läsa om våra olika betalningsalternativ här.

  • Om jag har fler anläggningar kan jag ha Utjämnad betalning på bara en av mina anläggningar?

    Nej, vill du ha Utjämnad betalning gäller den för samtliga av dina anläggningar.

  • Publicerad av: Mälarenergi AB (elhandel)