Gå till innehållet

Betala samma belopp, varje månad

Utjämnad betalning passar dig som vill fördela dina kostnader jämnt över hela året. Du får en jämnare spridning på dina betalningar till oss genom att vi delar upp din beräknade årskostnad i tolv lika stora delar. Om din användning eller dina kostnader ökar eller minskar, justeras månadsbeloppet. Justeringen sker minst en gång per år. Avgiften för tjänsten Utjämnad betalning är 19 kronor/månad.
OBS! Kunder som har egen produktionsanläggning eller har någon form av undermätning kan tyvärr inte ha Utjämnad betalning.

Redan kund? Teckna utjämnad betalning här!

Hur skaffar jag Utjämnad betalning om jag inte är kund?

Om du inte redan är kund hos oss, alltså inte bor inom ett område som har Mälarenergis nyttigheter som elnät, vatten eller fjärrvärme, skaffar du enkelt Utjämnad betalning genom att teckna elhandelsavtal med oss och då samtidigt teckna dig för vår tjänst Utjämnad betalning. 

Ny kund? Teckna elavtal & utjämnad betalning!

Vad kostar utjämnad betalning?

Vad just du har för månadsbelopp baserar vi på din beräknade årsanvändning för dina tjänster hos oss. Skulle du öka eller minska din användning under året, justeras beloppet vid vår årliga avstämning och du får ett högre eller lägre månadsbelopp kommande år. För 19 kronor i månaden kan du lägga till utjämnad betalning och betala samma summa, varje månad.

Exempel:

Graf som visar hur priset varierar över tid med blir samma med utjämnad betalning

  • Vad kostar det att lägga till utjämnad betalning?

    Utjämnad betalning kostar 19 kronor i månaden och det enda som krävs är att du är kund hos oss.

  • Vem kan få utjämnad betalning?

    I dagsläget erbjuder vi endast Utjämnad betalning till våra privatkunder. Kunder med egen produktion eller kunder som har undermätning av sin energianvändning kan tyvärr inte erbjudas utjämnad betalning.

  • När börjar min utjämnade betalning fungera?

    När du fyllt i och skickat in en ansökan om utjämnad betalning gör vi en sedvanlig kreditprövning. Om den godkänns skickar vi en bekräftelse till dig när allt är klart och fungerar. I bekräftelsen anger vi även vilket månadsbelopp du ska betala för att jämna ut dina betalningar över året.


  • Kan jag kontakta er och be er lägga in ett annat månadsbelopp under året om jag ser att jag har ett plussaldo eller minussaldo?

    Månadsbeloppet är uträknat på förbrukning och årskostnader och beräknas på att du vid din årsomräkningsmånad ska ha ett saldo som är så nära ett nollsaldo som möjligt. Detta innebär att du kommer att ha ett plussaldo eller minussaldo under året, beroende på när din årsomräkningsmånad är, detta är inget som behöver korrigeras.

    Om du däremot gör en ändring under året som påverkar din elförbrukning till exempel installerar laddningsstolpe, spabad, golvvärme eller fjärrvärme så behöver du kontakta oss och meddela detta för att vi ska kunna göra en omräkning och få fram ett månadsbelopp beräknat på de nya förutsättningarna.

  • Kan jag avsluta min utjämnade betalning?

    För att avsluta din utjämnade betalning behöver du säga upp tjänsten en månad innan du inte längre önskar utjämnad betalning. Har du pengar innestående återbetalas det vid avtalets upphörande, tidigast den första vardagen i månaden. Har du däremot en skuld till Mälarenergi förfaller den till betalning vid slutfakturan. Efter uppsägningstidens slut och efter att saldot är reglerat får du vanliga fakturor från oss precis som innan du ansökte om utjämnad betalning.

  • Ska jag betala till samma bankgiro som nu?

    Nej, vi har ett separat bankgiro för Utjämnad betalning. Det bankgironumret är 337-7280. Om du betalar dina räkningar via internetbank och har Mälarenergi inlagd som betalningsmottagare, behöver du med andra ord ändra bankgironumret. Skulle du betala till fel bankgiro riskerar du att försena registreringen av din betalning till oss.

  • Jag har fått en påminnelse på en faktura trots att jag har tillgodo på mitt Utjämnad betalning konto?

    Utjämnad betalning fungerar så att det tillgodo du har på kontot kommer att användas när din faktura är högre än det belopp du betalar i utjämnad betalning. Du kan alltså inte ha en buffert att använda till obetalda fakturor utan betalar du inte din faktura i tid kommer du att få en påminnelse av oss. 

  • Vilka villkor gäller?
  • Kan jag ha flera anläggningar kopplade?

    Ja, så länge anläggningarna står på dig. Med det menas att anläggningarna
    måste vara registrerade på ditt personnummer.

  • Hur kan jag följa upp min utjämnade betalning?

    Varje faktura innehåller, förutom information om det rekommenderade utjämnade månadsbeloppet, en fakturaspecifikation som visar den sista månadens verkliga kostnad. Denna kommer alltid avvika från det utjämnade beloppet. Beroende på månad kommer du betala mer eller mindre än din faktiska kostnad. Fakturan visar också saldot på dina inbetalningar, det vill säga om du ligger på plus eller minus totalt. Du kan även följa upp din utjämnade betalning på Mitt Mälarenergi.

  • Måste jag teckna elavtal för att få utjämnad betalning?

    Nej du behöver inte teckna elavtal för att få Utjämnad betalning. Tjänsten kan även användas för våra andra nyttigheter, som till exempel fjärrvärme och vatten.

  • Jag ska flytta men vill fortsätta vara kund hos Mälarenergi och behålla min utjämnade betalning

    Tjänsten Utjämnad betalning fortsätter med automatik när du flyttar. Du behöver enbart kontakta oss om du önskar avsluta tjänsten. Som vanligt är det viktigt att du anmäler flytt i god tid (minst en månad före flyttdatum).

  • Jag ska flytta och vill avsluta min utjämnade betalning

    Du anmäler flytt som vanligt, minst en månad före flyttdatum till Mälarenergi. Samtidigt som du anmäler flytt säger du även upp Utjämnad betalning.

  • Kan jag betala via autogiro?

    Ja, vi rekommenderar dig att sköta inbetalningarna till Utjämnad betalning via autogiro då det är enkelt och säkert. Läs mer om autogiro här.

  • Om jag redan har autogiro hos Mälarenergi, varför måste jag ansöka på nytt för utjämnad betalning?

    Det beror på att tjänsten är kopplat till ett annat bankgirokonto (337-7280) hos Mälarenergi. Vi måste därför koppla om ditt konto mot detta hos Bankgirocentralen för att ditt autogiro skall fungera.

  • Kan jag ha utjämnad betalning fast jag inte vill ha autogiro?

    Ja, du betalar då månadsbeloppet med hjälp av inbetalningskortet som följer med din faktura.

  • Jag ska resa bort några månader, hur gör jag med mina fakturor?

    Vi rekommenderar dig att skaffa autogiro för att sköta dina betalningar
    under din resa.

  • Jag har solpaneler på mitt tak och vill ha utjämnad betalning

    Tyvärr fungerar inte tjänsten Utjämnad betalning tillsammans med egen produktion. Den egna produktionen tillsammans med utjämnad betalning klarar inte våra system av idag.

  • Publicerad av: Mälarenergi Försäljning AB (elhandel)