Gå till innehållet

Kontakta oss

Vi finns här för dig! Kontakta oss eller ställ dina frågor direkt till vår chatbot Watson som du hittar i pratbubblan i det nedre högra hörnet. Om han inte kan guida dig rätt kopplar han dig vidare till vårt kundcenter! 

Jag är kund hos Mälarenergi

Logga in med BankID på Mitt Mälarenergi för att mejla eller chatta med oss. Genom att du loggar in kan vi verifiera att vi pratar med rätt person och ge mer korrekt hjälp.

På Mitt Mälarenergi kan du direkt anmäla flytt, se förbrukning och fakturor samt förnya avtal.

Mitt Mälarenergi

Jag är inte kund hos Mälarenergi

Välkommen att kontakta oss! Du kan mejla via vårt webbformulär eller chatta med oss. 

Vi finns här för att besvara dina frågor. Om du vill teckna ett elavtal kan du enkelt göra det på Teckna elavtal.

Kontakta oss

Vanliga frågor om fakturan

  • Vad händer om jag inte betalat fakturan i tid?

    Vid utebliven betalning får du en påminnelse. På grund av förseningen tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr och dröjsmålsränta, som läggs på nästa faktura. Om fakturan inte betalats efter påminnelsen får du ett inkassokrav. Detta medför ytterligare kostnader. 

    Om fakturan inte betalats trots påminnelse och inkassokrav riskerar du att din anläggning frånkopplas. 

  • Jag vill anmäla autogiro – hur gör jag?

    Det går utmärkt att betala dina räkningar med autogiro. Då behöver du inte oroa dig för att glömma en betalning, det enda du behöver se till är att det finns täckning på kontot. Länk för att anmäla betalning via autogiro finns på Betalningssätt

    Tips: välj gärna att få din faktura som ett mejl Mejlfaktura och kombinera det med autogirobetalning. Smidigt och tryggt.

  • Var hittar jag min senaste faktura?
  • Varför står det att min faktura är obetald trots att pengarna dragits från mitt konto?

    Ibland kan det ta några dagar innan statusen för din betalning ändras från obetald till betald. Detta beror på att informationen om inbetalningen ska nå ett system från ett annat. Röda dagar kan också påverka.

  • Hur kan jag välja att få min faktura?

    Du kan välja bland följande distributionssätt:

    E-faktura: en digital faktura som vi skickar direkt till din internetbank där du kan titta, godkänna och sedan betala den. Ansök om e-faktura nedan eller hos din internetbank. Tänk på att det är fakturamottagaren som behöver göra anmälan. Anmäl E-faktura

    Mejlfaktura: du får fakturan som en pdf till din angivna mejladress. Mejlfaktura

    SMS-faktura: du får ett SMS med information och en länk till fakturan som du kan se i sin helhet på Mitt Mälarenergi. Vi rekommenderar att du kombinerar SMS-aviseringen med autogirobetalning. Anmäl smsfaktura

    * Kivra: en digital brevlåda där du kan få din faktura. När du är ansluten till Kivra skickas våra fakturor dit, om du inte redan har valt något av våra andra digitala alternativ, t.ex. mejlfaktura eller E-faktura. Varje gång du får en ny faktura i Kivra får du en e-postavisering. Du kan då logga in och se dina fakturor var du än befinner dig. Möjlighet finns att i Kivra aktivera en betalfunktion så att du även kan betala fakturan via Kivra. Om du idag har e-faktura eller mejlfaktura måste du avanmäla den på din internetbank respektive till vårt Kundcenter post@malarenergi.se 

    Om du inte valt något av ovanstående digitala alternativ kommer fakturan att postas till dig. 

  • Jag ska resa bort – hur gör jag med mina fakturor?

    Vi rekommenderar dig att skaffa autogiro för att sköta dina betalningar. Kombinera gärna detta med att välja någon form av elektronisk faktura, t.ex. mejlfaktura, SMS-faktura, E-faktura eller Kivra. 

  • Jag har betalat min faktura två gånger – vad händer nu?

    Dubbelbetalningar under 800 kronor placeras som ett avdrag på nästa faktura. Om beloppet är 800 kronor eller högre återbetalas beloppet till dig. Observera att om du har förfallna fakturor kommer vi att i första hand kvitta beloppet mot dessa. 

    Vi använder oss av Swedbanks utbetalningssystem för återbetalningar. Kontrollera att du har ett konto registrerat hos dem på swedbank.se/kontoregister. Om inget konto finns registrerat sker återbetalning på en avi som du kan lösa ut på banken eller postombud. Du behöver inte vara kund hos Swedbank för att registrera ditt bankkonto i deras register.

  • Vilket OCR-nummer ska jag ange vid betalning?

    OCR-numret är samma som fakturanumret. Fakturanumret hittar du på den övre delen av fakturan. 

  • Autogiro kunde inte dras

    Om det inte fanns tillräckligt med pengar på ditt konto när autogiro skulle dras så kommer vi att göra ytterligare försök de kommande 4 bankdagarna.

    Efter detta kommer en påminnelse skickas via brev och en lagstadgad påminnelseavgift på 60kr kommer att tillkomma.

  • Vanliga frågor och svar

  • Hur mycket har jag förbrukat?

    Du kan se din förbrukning och dina kostnader på Mitt Mälarenergi. Där kan du också jämföra din förbrukning med tidigare perioder och ladda ner rapporter i Excel.

    Du loggar in på Mitt Mälarenergi med BankID. Det är den person som står på avtalet som behöver logga in, men det går sedan att bjuda in flera till samma konto.

    Logga in på Mitt Mälarenergi

     

     

  • Jag ska flytta, hur anmäler jag flytt?

    För att göra din flytt så enkel och smidig som möjligt – anmäl din flytt digitalt. Du loggar in tryggt och säkert med ditt mobila BankID. Ditt flyttärende hanteras inom 2 arbetsdagar.

    Både du som redan är kund hos oss, och du som vill bli vår kund när du har flyttat, kan använda vår digitala flyttanmälan.

    Flyttanmälan

  • Hur gör jag felanmälan?

    Upplever du ett avbrott eller en störning gällande el, vatten, fjärrvärme eller fjärrkyla? Du kan kontakta vår driftcentral dygnet runt. 

    Felanmälan

  • Hur kommer jag in på Mitt Mälarenergi?
  • Kan jag logga in på min anhörigs konto?

    Ja. Den som står på kontot behöver dock logga in på Mitt Mälarenergi först och lägga till flera användare.

    Du som blivit inbjuden till Mitt Mälarenergi kommer att få ett mejl med en länk som du ska följa. Fyll i dina uppgifter där.

    Nästa gång loggar du in med ditt eget BankID till Mitt Mälarenergi.


    Mitt Mälarenergi - Mälarenergis kundportal

  • Hur hanterar man ett dödsbo?

    Det kan vara mycket frågetecken i samband med ett dödsfall, och därför har vi samlat några punkter om vad som gäller för dödsbon.

    Hantering av dödsbo

  • Vilka adresser har Mälarenergi?
  • Erbjuder ni praktik eller exjobb för studenter?
  • Vad är Resan mot noll?

    Vi har bestämt oss! Senast 2035 ska vi nå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid i alla led. Vi kallar det här för Resan mot noll.

    Exakt hur det ska gå till vet vi inte ännu, men vi gör olika insatser tillsammans med våra partners och kunder. Vad vi gjort hittills kan du läsa på:

    Ekologisk hållbarhet

  • Kan jag läsa Allmänna avtalsvillkor

    Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har kommit överens om reviderade allmänna avtalsvillkor för konsumentkunder på elhandels- elnäts- och fjärrvärmeområdet. 

    Reviderade Allmänna avtalsvillkor

  • ikon chatt

    Chatta med oss

    Ställ dina frågor till vår chatbot Watson. Om han inte kan guida dig rätt kopplar han dig vidare till vårt prisbelönta kundcenter! 

    Starta chatten
    En telefonlur som visar att man kan ringa Mälarenergi

    Ring till oss

    Ordinarie öppettider: vardagar 08.00-16.00. Torsdagar 09.00-16.00.

    021-39 50 50
    En ikon som symboliserar driftstörning

    Pågående avbrott och störningar

    Upplever du en störning eller ett avbrott? Se information om pågående och för oss kända driftstörningar.

    Se avbrott och störningar