Gå till innehållet

Checklista för hantering av dödsbon

Det kan vara mycket frågetecken i samband med ett dödsfall, och därför har vi samlat några punkter om vad som gäller för dödsbon.

Det är i regel 1 månad uppsägningstid på abonnemang hos Mälarenergi. Du kan använda Flyttanmälan (men inte anmäla en ny adress utan enbart utflytt) eller ringa Kundcenter för att säga upp abonnemangen.

  • Ett dödsbo kan ha alla våra betalsätt autogiro, e-faktura osv med reservation vad den avlidnes bank bestämmer.
  • Vid pågående abonnemang ska löpande fakturor betalas. Den som sköter betalningarna för dödsboet kan använda ett s.k registerutdrag och få hjälp av den avlidnes bank att betala fakturorna även om inte bouppteckningen är klar.
  • Anstånd för dödsbo följer våra vanliga rutiner Vad ska jag göra om jag inte kan betala min faktura? och beviljas 1 månad.
  • Om dödsbo inte betalar fakturan i tid skickar vi en påminnelse och betalas den inte efter det tar vår externa samarbetspartner över och skickar inkassokrav. Om betalning fortfarande uteblir riskerar anläggningen att frånkopplas.
  • Är det brist i boet avskrivs skulderna när vi erhållit en dödsboanmälan, där det framgår att det är brist i boet, eller en bouppteckning, men det gäller dock inte så länge abonnemanget är pågående.