Välj schysst el - följ med på Resan mot noll
Vi har ett riktigt lågt mål. Det lägsta möjliga faktiskt. Vi har bestämt oss för att nå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid i alla led – i minsta detalj.

Vi har ett riktigt lågt mål. Det lägsta möjliga faktiskt. Vi har bestämt oss för att nå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid i alla led – i minsta detalj.
Vilket elavtal som passar just dig är väldigt individuellt och kan bero på allt från boendesituation till preferenser. Därför erbjuder vi en rad olika alternativ så att du kan hitta just ditt elavtal.
Klicka på någon av boxarna nedan beroende om du är helt ny eller befintlig kund, ska flytta eller
helt enkelt vill ha hjälp att teckna elavtal.
Från januari 2025 införs nya lagkrav som ska ge elhandelskunder tydligare och mer transparent information om elhandelsavtal. Kraven gäller innehåll på fakturor, webbplatser (både publikt och inloggat) samt avtalsvillkor, för att underlätta jämförelser och visa tydligare vad kunder betalar för. Fakturakravet gäller privatkunder, men Mälarenergi arbetar för att implementera liknande lösningar även för företagskunder.
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får. Skulle du inte hitta det du söker, eller behöver hjälp att teckna elavtalet, kontakta oss gärna via chatten eller telefon 021-39 50 50.
Du kan enkelt teckna elavtal direkt på webbplatsen, alternativt ringa vårt Kundcenter på 021-39 50 50 om du vill ha hjälp eller rådgivning.
De uppgifter vi behöver från dig är:
Har du inte anläggnings ID kan du teckna elavtalet med oss ändå, för att sedan återkomma till oss med informationen.
Det är viktigt att du vet när ditt nuvarande elavtal löper ut samt om du har någon uppsägningstid, så att du undviker brytkostnader i samband med elleverantörsbytet.
Tänk på att du som bara ska förnya ditt elavtal kan logga in på Mitt Mälarenergi så blir det mycket smidigare och snabbare för dig.
Vilket elavtal som passar bäst för dig är olika beroende på dina individuella förutsättningar. Det beror på vilken elanvändning du har i ditt boende och hur dina ekonomiska omständigheter ser ut.
Ett fast elavtal ger dig trygghet och kontroll. Du har samma elpris under hela avtalstiden och du har koll på exakt vilket elpris du betalar per kilowattimma, oavsett årstid. Du är med andra ord garderad mot prisändringar under hela avtalstiden. Det är ett bra val för dig som har en lite större elanvändning och vill undvika svängningar av elpriset.
Ett rörligt avtal följer marknadens utveckling. Avtalsformen har med andra ord ett pris som bestäms av marknadens prissvängningar. Du har ingen bindningstid och kan kostnadsfritt byta till annan produkt när som helst. Det är ett bra val för dig som har en jämn och låg elanvändning och klarar av en tillfällig höjning av elpriset.
Utjämnad betalning är en tilläggstjänst på ditt elavtal som innebär att du betalar samma summa varje månad.
Vad just du har för månadsbelopp baserar vi på din beräknade årsanvändning för dina tjänster hos oss. Skulle du öka eller minska din användning under året, justeras beloppet vid vår årliga avstämning och du får ett högre eller lägre månadsbelopp kommande år. För 19 kronor i månaden kan du lägga till utjämnad betalning och betala samma summa, varje månad.
Har du fått ett brev, mejl eller sms från oss om att ditt elavtal behöver förnyas? Då kan du enkelt och smidigt förnya ditt elavtal digitalt.
Logga in och förnya ditt elavtal här
Är ditt elavtal är på väg att löpa ut skickar vi ut information om detta till dig cirka 60 dagar innan, med en uppmaning att välja ett nytt elhandelsavtal.
Om du inte gör något val innan avtalets sluttid får du produkten Fast pris 3 månader, där priset låses tre månader i taget. Det alternativet bör dock alltid ses som en kortsiktig lösning och du kan när som helst under dessa tre månader välja att teckna någon av våra andra avtalsformer.
Vi rekommenderar alltid att du gör ett aktivt val och tecknar elavtal.
Om du flyttar så följer ditt elhandelsavtal med till ditt nya boende. Det är viktigt att du anmäler flytt i god tid till oss, och du kan enkelt anmäla flytt via webben. Du behöver även kontakta ditt lokala elnätsföretag för flyttanmälan. Osäker på vem som äger elnätet där du bor? Här kan du hitta ditt elnätsföretag!
Om du flyttar till ett boende dit du inte har möjlighet att ta med ditt elavtal, till exempel för att boendet har el som ingår i hyran, tar vi inte någon förinlösensavgift.
Din uppsägningstid är beroende på vilken typ av avtal du har. På baksidan av din faktura (under “Elhandel”) kan du läsa om vilket slags avtal du har samt längden och slutdatumet för avtalet. På ett rörligt avtal är uppsägningstiden en kalendermånad. Ett fastprisavtal upphör att gälla vid avtalstidens slut utan krav på uppsägning.
Tips: du kan se dina avtal och deras längd på Mitt Mälarenergi.
Elpriserna rör sig upp och ner hela tiden. Här kan du se hur elpriserna sett ut historiskt.
Elmarknaden är komplex och elpriserna påverkas av en rad olika faktorer. Du kan läsa mer om vad som påverkar elpriserna här.
Förnybar energi kommer från källor som inte kommer att ta slut (på extremt många år), utan hela tiden förnyas naturligt som exempelvis vatten-, vind- eller solkraft. Fossilfria energikällor är inte samma sak som förnybara. Fossilfritt betyder att elen inte produceras direkt från fossila bränslen som olja, kol eller gas. Exempel på en fossilfri energikälla är kärnkraft. På Mälarenergi får du förnybar el om du aktivt själv tecknar ett elavtal hos oss.
Efterfrågeflexibilitet innebär att du som kund kan bidra till ett stabilare elsystem genom att anpassa din elförbrukning efter behov och elpriser. Genom att till exempel minska din elanvändning vid höga elpriser, eller flytta förbrukningen till tider när efterfrågan är lägre, hjälper du elnätet att undvika överbelastning. Detta gynnar både miljön och kan även sänka dina elkostnader. Det är ett enkelt och effektivt sätt att vara delaktig i att skapa ett mer hållbart energisystem.
Läs mer på Energimarknadsinspektionen