Gå till innehållet

Social hållbarhet - för människorna och samhället

För Mälarenergi innebär social hållbarhet om att skapa en positiv påverkan på samhället och på de människor som påverkas av vår verksamhet. Vi har säkra och trygga leveranser till våra kunder, vi deltar aktivt i samhällsplaneringen, vi har hållbarhet i fokus då vi upphandlar produkter och tjänster, vi samarbetar med skolor och erbjuder praktik samt säkerställer en bra arbetsmiljö för våra medarbetare.

Säkra och trygga leveranseranalys-13.jpg analys-9.jpg

Ett av Mälarenergis viktigaste uppdrag är att säkerställa tillgängligheten av våra samhällskritiska leveranser. Vi behöver kontinuerligt underhålla och utveckla våra anläggningar och ledningsnät för att undvika avbrott – så långt det går. Vårt långsiktiga mål är att kunderna inte ska uppleva några avbrott alls år 2045

  • Mer om... tillgänglighet och leveranstrygghet

    Ett av Mälarenergis viktigaste uppdrag är att säkerställa tillgängligheten av våra samhällskritiska leveranser. Vi behöver kontinuerligt underhålla och utveckla våra anläggningar och ledningsnät för att undvika avbrott – så långt det går. Vårt långsiktiga mål är att kunderna inte ska uppleva några avbrott alls 2045.

    Trots denna ambition – och att vi hela tiden underhåller och utvecklar våra anläggningar och ledningsnät – sker det avbrott. Ofta är avbrotten inplanerade och krävs i det förebyggande arbetet för att förbättra våra leveranser, men ibland sker även oförutsedda avbrott. Vid inplanerade avbrott hör vi alltid av oss till kunderna i god tid innan avbrottet.

    Vid oförutsedda avbrott försöker vi alltid agera så snart vi kan för att avbrottet ska avhjälpas och påverka så få som möjligt. Både Värme och Fibra har klarat sina uppsatta avbrottsmål för 2024. Avbrottstiderna är dessutom kortare än under 2023. Vatten och Elnät överskred däremot sina avbrottsmål med cirka 15 respektive 9 minuter. Vattenavbrotten berodde till största del på förebyggande arbeten. På Elnät berodde r elavbrotten även på en del externa faktorer som till exempel i juni när en bäver fällde ett träd över en elledning.

  • Hög kundnöjdhet

    Nöjda kunder är ett viktigt mål och något vi har stort fokus på. Våra kunders nöjdhet mäts en gång per år via Svenskt Kvalitetsindex. 2023 var det genomsnittliga betyget på Mälarenergis kundnöjdhet 68,2 (71,4). Det är ett lägre utfall jämfört med föregående årsresultat, men fortsatt bättre än genomsnittet i energibranschen.

    Investeringar i elnätet

    Mälarenergi inversterar 3 miljarder kronor under tio år för att stärka elnätet. I Västerås bygger vi en ny mottagningsstation på Finnslätten som kommer ge Västerås ett ökat effektuttag på 30 procent. Därtill vi vill bygga en ny, stor mottagningsstation som ska kunna ta emot mer el från regionnätet (Vattenfall) och transmissionsnätet (Svenska kraftnät), i takt med att kapaciteten byggs ut i dessa överliggande nät.

    Rening från PFAS

    Provtagningar har visat att grundvattnet i Badelundaåsen, där Hässlö vattentäkt hämtar sitt vatten, är förorenat med PFAS. Vi har valt aktivt kol som reningsmetod. Nästa steg är att gå vidare med bygget av den nya reningsanläggningen. Planen är att projekteringen sker i början av 2026 och att anläggningen står klar under 2029.

    PFAS - det här gör vi

    analys-5.jpganalys-8.jpgAttraktiv arbetsgivare

    Mälarenergi arbetar aktivt för att attrahera och behålla medarbetare som delar våra värderingar och har rätt kompetens. Vi erbjuder en säker, trygg och hälsosam arbetsmiljö – och goda utvecklingsmöjligheter – i en bransch som har stor betydelse för framtiden.

    Trygg och säker arbetsmiljö

    För att skapa en säker, trygg och hälsosam arbetsmiljö har vi höga arbetsmiljömål. Eller ska vi säga låga? Resan mot noll gäller även här. Vårt mål är 0 olyckor – och 0 arbetssjukdomar.

    Vår arbetsmiljö

    Excellent arbetsgivare och Karriärföretag

    Mälarenergi har för tredje året i rad utnämnts till ett av Årets Karriärföretag av Karriärföretagen. Mälarenergi har också utnämnts till Excellent arbetsgivare 2024. Mälarenergi fick 148 poäng (p) och kan jämföras med både Energibranschen 147 p (som ligger högst av alla branscher) och Kommunala bolag 137 p. 

    Mångfald/ likabehandling

    Våra kärnvärden = det vi står för

    Mälarenergis kärnvärden: Hållbarhet, Innovation och Tillsammans (HIT) beskriver den kultur och de beteenden som stöttar oss för att nå vår vision om en värld utan klimatpåverkan. Våra kärnvärden ligger som grund för allt vi gör, integreras i alla led och i alla våra beslut.

    analys-9.jpganalys-16.jpgAktiv samhällsaktör

    mälarenergi ska bidra till en positiv samhällsutveckling i regionen. Det gör vi genom vår lokala närvaro och genom att aktivt delta i samhällsplaneringen. Vi ser även till att hållbarhet kommer högt upp på agendan genom att ställa krav på våra leverantörer. Och tillsammans med våra sponsringspartners vill vi skapa en region fylld av energi – och möjligheter.

    För dig i skolan

    Vill du veta hur man gör el av vatten? Här kan du lära dig det och mycket, mycket mer.

    Mälarenergi i skolan

    Sponsring som skapar energi i samhället

    Mälarenergis sponsring ska genom samarbete och engagemang bidra till en hållbar region där människor vill leva och verka. En region fylld av energi och möjligheter.

    Sponsring

    Hållbara leverantörsled

    Om vi ska kunna vara hållbara måste vi också säkerställa att våra leverantörer är hållbara. Det gör vi bland annat genom att se över våra processer för upphandling och val av leverantör samt att utveckla våra hållbarhetskrav för våra leverantörer. Vi utvecklar också vår dialog kring hållbarhet med våra leverantörer.

    Samverkan i samhällsplanering

    Mälarenergi har ett nära samarbete med kommunerna i vårt verksamhetsområde gällande samhällsplanering.

    Inom ramen för Effektforum och Effektdialog Finnslätten samverkar Mälarenergi med offentliga aktörer och näringslivet i syfte att säkerställa kapacitets- och effektförstärkningar avseende eldistribution.

     

    Pressmeddelande om förstärkning av elnätet i Hallstahammar