

Social hållbarhet - för människorna och samhället
För Mälarenergi innebär social hållbarhet om att skapa en positiv påverkan på samhället och på de människor som påverkas av vår verksamhet. Vi har säkra och trygga leveranser till våra kunder, vi deltar aktivt i samhällsplaneringen, vi har hållbarhet i fokus då vi upphandlar produkter och tjänster, vi samarbetar med skolor och erbjuder praktik samt säkerställer en bra arbetsmiljö för våra medarbetare.
Ett av Mälarenergis viktigaste uppdrag är att säkerställa tillgängligheten av våra samhällskritiska leveranser. Vi behöver kontinuerligt underhålla och utveckla våra anläggningar och ledningsnät för att undvika avbrott – så långt det går. Vårt långsiktiga mål är att kunderna inte ska uppleva några avbrott alls 2045.
Trots denna ambition – och att vi hela tiden underhåller och utvecklar våra anläggningar och ledningsnät – sker det avbrott. Ofta är avbrotten inplanerade och krävs i det förebyggande arbetet för att förbättra våra leveranser, men ibland sker även oförutsedda avbrott. Vid inplanerade avbrott hör vi alltid av oss till kunderna i god tid innan avbrottet.
Vid oförutsedda avbrott försöker vi alltid agera så snart vi kan för att avbrottet ska avhjälpas och påverka så få som möjligt. Både Värme och Fibra har klarat sina uppsatta avbrottsmål för 2024. Avbrottstiderna är dessutom kortare än under 2023. Vatten och Elnät överskred däremot sina avbrottsmål med cirka 15 respektive 9 minuter. Vattenavbrotten berodde till största del på förebyggande arbeten. På Elnät berodde r elavbrotten även på en del externa faktorer som till exempel i juni när en bäver fällde ett träd över en elledning.