Gå till innehållet

Är du vår nya Fastighetsförvaltare?

Vill du vara med och forma framtidens fastighetsförvaltning? Mälarenergi söker nu en nyckelperson som vill kombinera teknisk kompetens med digital innovation – och samtidigt bidra till ett hållbart samhälle.

För att klara klimatutmaningarna behöver vi hitta nya lösningar – nya vägar. Det är där du kommer in. Vi söker en Fastighetsförvaltare som med ny energi vill vara med på vår resa framåt. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och att bygga karriär inom företaget. Följ med på Resan mot noll!

Din roll

Som Fastighetsförvaltare hos oss kommer du ansvara för den ekonomiska förvaltningen av våra kontorsfastigheter – både ägda och inhyrda. Rollen innebär ett strategiskt såväl som operativt ansvar – där du tillsammans med dina kollegor ser du till att våra lokaler förvaltas effektivt och långsiktigt. I nära samarbete med såväl interna som externa intressenter säkerställer du välfungerande, trivsamma och hållbara fastigheter.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter; 

  • Ansvara för budgetering, uppföljning och ekonomisk rapportering av fastigheterna

  • Hantera och följa upp hyresavtal

  • Vara rådgivande i frågor som rör fastighetsförvärv, försäljning, värdering och hyresjuridik

  • Delta i förhandlingar av hyreskontrakt och avtal

  • I samarbete med inköpsavdelningen vara drivande i koncernövergripande upphandlingar, exempelvis för lokalvård och andra tjänster kopplade till fastighetsförvaltningen

  • Ha en ledande roll för våra mjuka FM-tjänster – såsom frukt, kaffe och växter – och säkerställa att våra lokaler på bästa sätt stödjer verksamhetens behov

  • Bidra till strategisk planering och utveckling av fastighetsbeståndet

Vi står dessutom inför en spännande resa där digitalisering är en central del av vår utveckling. Du kommer därmed driva utvecklingen av nya systemstöd för fastighetsförvaltning, utforska och förbättra användningen av robotteknik – exempelvis har vi idag börjat använda robotdammsugare inom lokalvården, och vill fortsätta undersöka hur automatisering kan effektivisera fler delar av vår verksamhet.

Vi vill skapa en smartare, mer hållbar och datadriven förvaltning!

Vi söker dig

Som har;

  • Eftergymnasial utbildning inom fastighetsförvaltning, ekonomi eller ett relevant område alternativt motsvarande erfarenhet.
  • B-körkort
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande med;

  • Erfarenhet av fastighetsförvaltning är starkt meriterande. 
  • Goda kunskaper inom budgetarbete och ekonomisk analys
  • Erfarenhet eller intresse av digitala verktyg (till exempel ärendehanteringssystem), automation och AI-lösningar

För att trivas i rollen ska du tycka om att interagera med människor, lösa problem och du tycker om att arbeta i team. Du är trygg i dig själv och van vid att ta egna initiativ. Dessutom har du ett genuint intresse och god förståelse för kundens behov, samt en stark känsla för service och affärsmässighet. Du trivs i en miljö där engagemang, ansvar och gemensamma resultat står i fokus. Att hantera flera parallella projekt är vardag för dig och du har lätt för att strukturera ditt arbete.

Det här är vi, dina kollegor

Fastighetsavdelningen består av totalt 6 personer som förvaltar framför allt koncernens kontorsfastigheter, men även skalet till vissa av våra produktionsanläggningar. Så även om vi bara är sex personer på avdelningen så kommer du under en arbetsvecka hålla kontakt med de flesta av våra verksamheter.

I och med att vi är en liten avdelning så hjälps vi åt med det mesta. Det innebär att du, samtidigt som du kommer jobba mycket övergripande, även kommer hantera vissa frågor på detaljnivå. Det är en stor variation på arbetsuppgifterna och vi är en grupp som har väldigt roligt tillsammans som ofta hörs skratta på kontoret.

Vi brukar också utmana varandra på en match i shuffleboard när möjlighet finns. Är du redo för en match? Vi söker nu en Fastighetsförvaltare som med ny energi vill skapa en värld av möjligheter.

Vi erbjuder dig

Hos oss får du en trygg anställning med bra arbetsvillkor. Vi tror på balans mellan jobb och fritid. Du har alltid möjlighet att utvecklas och bygga karriär inom företaget. Tillsammans med dina kollegor blir du en del av vår förändringsresa för att minska utsläpp av fossil koldioxid. Vi gör Mälardalen till en region dit människor vill flytta, leva och verka. Idag och imorgon.

Övrigt

Är du redan anställd hos oss? Välkommen att ansöka via intranätet.

Mälarenergi är en samhällsviktig verksamhet, därmed kan vissa av våra tjänster vara säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

På Mälarenergi finns många yrkesgrupper och flera fackförbund representerade. Har du frågor kan du kontakta våra fackliga representanter här.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. 

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.

Anställningens omfattning

Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning:Heltid

Ansökan

Ansök senast:2025-11-23

Kontakt

Robin Norlén
Avdelningschef Fastighet
021-39 50 67

Mälarenergi utgör en vital del av samhället genom att leverera grundläggande funktioner som energi-, vatten- och bredbandslösningar. Genom att tillhandahålla viktiga och innovativa erbjudanden kan vi möjliggöra ett levande samhälle och blomstrande näringsliv. Just nu står vi inför vår största utmaning någonsin, att anpassa verksamheten så att vi kan lämna efter oss en hållbar värld till framtida generationer. Senast 2035 ska vi leverera energi med noll utsläpp av fossil koldioxid. Var med oss på Resan mot noll!