Gå till innehållet

Frågor och svar om elbilsladdning

Självklart finns vi här för dig! Oavsett om du är osäker på hur du startar laddningen, eller om laddstolpen inte fungerar. Nedan har vi samlat svaren på några vanliga frågor.

Varför fungerar det inte att ladda?

Om du försöker ladda vid en av våra laddstationer och det inte fungerar kan du prova något av följande:

  • Kontrollera att kabeln är ansluten på korrekt sätt.
  • Kontrollera att du har uppkoppling, annars startar inte appen.
  • Om du använder laddkortet, reagerade laddaren med en signal när du lade det mot laddaren? Försök annars igen.
  • Lås och lås sedan upp bilen och prova igen.

Varför får jag inte loss laddkabeln?

Det är viktigt att avsluta laddningen från appen eller med laddkortet, INTE via bilens egna system. En del laddstolpstyper kan inte tolka kommandot från bilens system, och följden kan bli att laddkabeln inte vill släppa från bilen.

  1. Testa att "låsa upp" kabeln ifrån bilen (Bör finnas knapp i bilen eller på nyckel)
  2. Testa att låsa och låsa upp bilen igen
  3. Du kan behöva trycka in kabeln för att sedan testa att lossa igen.
    Kika i instruktionsboken och återkom om det fortfarande inte går att lossa.
  4. Om inget annat hjälpt, ring vårt journummer 021-19 53 50 och använd knappval 4.

Om du sitter fast i en snabbladdare: testa att trycka in nödstopp på laddaren. OBS återställ knappen genom att vrida den.

Laddningen startar eller stoppar?

  1. Sitter kabeln ordentligt i både bil och laddare?
  2. Om det är en snabbladdare kontrollera om nödstopp inte är intryckt, återställ genom att vrida.
  3. Använder du appen, kontrollera uppkopplingen på telefonen.
  4. Det kan ha gått för lång tid från att bilen ”var beredd” att ta mot laddning tills laddaren började ladda. Lås och lås sedan upp bilen och prova igen.

Vilket uttag ska jag välja?

 Typ 2 är det uttag som används vid våra normalladdare, AC-laddare.

 Snabbladdare med 50kW eller mer (DC laddare) har överlag två olika uttag:

Blå handske (kabel) är CHAdeMO. Dessa kan endast användas en i taget.

Svart handske (kabel) är CCS. Dessa kan endast användas en i taget.

Hur laddar jag med ChargeNode-appen?

  1. Anslut laddkabeln i avstängd bil
  2. Sök via karta i appen och välj laddstation och uttag 
  3. Tryck start i appen

För att avsluta laddningen

  1. Tryck stopp i appen
  2. Koppla ur laddkabeln

Hur laddar jag med EasyPark-appen?

  1. Kan jag använda EasyPark på Mälarenergis alla publika laddstationer? Samtliga laddpunkter är kopplade till EasyPark.
  2. Kostar det något extra att använda EasyPark på Mälarenergis laddstationer? Utöver ordinarie laddpriser, tillkommer en avgift från EasyPark. En lokal taxa för parkering kan gälla.

Hur laddar jag med RFID-kort?

  1. Anslut laddkabeln i avstängd bil
  2. Scanna RFID-kort

För att avsluta laddningen

  1. Scanna RFID-kortet
  2. Koppla ur laddkabeln

Hur spärrar jag RFID-kortet?

Kontakta vår samarbetspartner ChargeNode

hej@chargenode.eu

Bedrägeriförsök vid laddstationer

Vi har fått vetskap om att det varit bedrägeriförsök vid våra laddstationer. Falska QR-koder som leder kunden till en falsk webbsida har satts upp. På webbsidan uppmanas kunden betala en avgift för att starta laddaren. Detta är ett bedrägeriförsök och vi på Mälarenergi tar inte ut en avgift för att starta laddaren.

Hos oss på Mälarenergi betalar du tryggt med vår app "ChargeNode” eller RFID-kort. Läs mer om våra betallösningar här!

Vi ser allvarligt på händelsen och ökar tillsynen av våra laddstationer.

Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök – kontakta vår kundsupport på 021- 39 50 50.