Gå till innehållet
Meny

Samma summa.     Året om.

Med utjämnad betalning slipper du vinterns pristoppar. Istället betalar du samma summa varje månad.

Ansök om utjämnad betalning

Utjämnad betalning är en tjänst där du betalar samma summa varje månad. Enkelt, tryggt och utan överraskningar.

Varken höga toppar eller djupa dalar

Utjämnad betalning passar dig som köper el, vatten eller värme från oss, och vill fördela dina kostnader jämnt över hela året. Du betalar varken mer eller mindre än du gör annars, men du slipper de extra höga räkningarna på vintern. Det kallar vi enkelt och tryggt!

Ansök om utjämnad betalning (logga in på Mina sidor)

Vad kostar det?

Vad just du har för månadsbelopp baserar vi på din beräknade årsanvändning. Skulle du öka eller minska din användning under året, justeras beloppet vid vår årliga avstämning och du får ett högre eller lägre månadsbelopp kommande år. För 10 kronor i månaden kan du lägga till utjämnad betalning och betala samma summa, varje månad.

Exempel:

Graf som visar hur priset varierar över tid med blir samma med utjämnad betalning

Hur fungerar tjänsten?

Med utjämnad betalning slår vi ihop kostnaderna för de tjänster du köper av oss och delar upp dem på tolv likadana fakturor. Din månadskostnad baseras på din beräknade årsanvändning.

 

  • Vad kostar det?

    Utjämnad betalning kostar 10 kronor i månaden och det enda som krävs är att du är kund hos Mälarenergi.

  • Vem kan få utjämnad betalning?

    Vi erbjuder utjämnad betalning till våra privatkunder.

  • När börjar min utjämnade betalning fungera?

    När du fyllt i och skickat in en ansökan om utjämnad betalning gör vi en sedvanlig kreditprövning. Om den godkänns skickar vi ett bekräftelsebrev till dig när allt är klart och fungerar. I bekräftelsebrevet anger vi även vilket månadsbelopp vi rekommenderar för att jämna ut dina betalningar.


  • Kan jag ändra min månadskostnad?

    Ja, det belopp vi anger på fakturan är en rekommendation. Men eftersom det är du som har bäst koll på elförbrukningen i ditt hushåll kan du givetvis göra justeringar. Om du till exempel vill ändra dina uppvärmningsförhållanden, hör du av dig till Kundcenter så justerar vi ditt rekommenderade månadsbelopp.

  • Kan jag avsluta min utjämnade betalning?

    För att avsluta din utjämnade betalning säger du upp det skriftligen via e-post eller brev. Innan avtalet avslutas behöver dock en eventuell skuld regleras. Har du pengar innestående regleras det med en utbetalning från oss. När saldot är reglerat får du vanliga fakturor från oss precis som innan du ansökte om utjämnad betalning.

  • Ska jag betala till samma bankgiro som nu?

    Nej, vi har ett separat bankgiro för utjämnad betalning. Det nya bankgironumret är 337-7280. Om du betalar dina räkningar via internetbank och har Mälarenergi inlagd som betalningsmottagare, behöver du med andra ord ändra bankgironumret. Skulle du betala till fel bankgiro riskerar du att försena registreringen av din betalning till oss.

  • Jag har fått en påminnelse på en faktura trots att jag har tillgodo på mitt Utjämnad betalning konto?

    Utjämnad betalning fungerar så att det tillgodo du har på kontot kommer att användas när din faktura kostar mer än det belopp du betalar i utjämnad betalning. Du kan alltså inte ha en buffert att använda till obetalda fakturor utan betalar du inte din faktura i tid kommer du att få en påminnelse av oss. 

  • Vilka villkor gäller?

    Ladda ner avtalsvillkoren för utjämnad betalning här.

  • Hur vet jag att min betalning är aktiv?

    På Mina Sidor kan du se om din utjämnade betalning är aktiv.

  • Kan jag ha flera anläggningar kopplade?

    Ja, så länge anläggningarna står på dig. Med det menas att anläggningarna
    måste vara kopplade till ditt personnummer.

  • Hur kan jag följa upp min utjämnade betalning?

    Varje faktura innehåller, förutom information om det rekommenderade utjämnade månadsbeloppet, en fakturaspecifikation som visar den sista månadens verkliga kostnad. Denna kommer alltid avvika från det utjämnade beloppet. Beroende på månad kommer du betala mer eller mindre än din faktiska kostnad. Fakturan visar också saldot på dina
    inbetalningar, det vill säga om du ligger på plus eller minus totalt. Du kan
    även följa upp din utjämnade betalning på Mina Sidor.

  • Måste jag teckna elavtal för att få utjämnad betalning?

    Nej du behöver inte teckna elavtal för att få utjämnad betalning. Tjänsten kan även användas för våra andra nyttigheter, så som fjärrvärme och vatten.

  • Vad händer om jag betalar för mycket eller för lite?

    Ser vi efter ett år att du har betalat alldeles för mycket eller för lite, slår
    vi ut det på nästkommande års beräkning. Du får med andra ord ett nytt höjt eller sänkt  rekommenderat månadsbelopp.

  • Jag ska flytta men vill fortsätta vara kund hos Mälarenergi och behålla min utjämnade betalning

    Som vanligt är det viktigt att du anmäler flytt i god tid (minst en månad före flyttdatum) till oss på Kundcenter. Tänk även på att din förbrukning kan förändras när du flyttar, till exempel om du flyttar från lägenhet till hus. Med andra ord kan du behöva ändra månadsbeloppet för din utjämnade betalning genom att kontakta Kundcenter på 021-39 50 50.

  • Jag ska flytta och vill avsluta min utjämnade betalning

    Du anmäler flytt som vanligt i god tid (minst en månad före flyttdatum) till oss på Kundcenter. Din utjämnade betalning kommer att leva vidare tills ditt saldo är slutreglerat och därefter måste du avsluta tjänsten skriftligen till Kundcenter via brev eller e-post.

  • Kan jag betala via autogiro?

    Ja, vi rekommenderar dig att sköta inbetalningarna till utjämnad betalning via autogiro då det är enkelt och säkert. Läs mer om autogiro här.

  • Kan jag ändra mitt autogirobelopp?

    Ja, kontakta oss på 021-39 50 50 så hjälper vi dig.

  • Om jag redan har autogiro hos Mälarenergi, varför måste jag ansöka på nytt för utjämnad betalning?

    Det beror på att tjänsten är kopplat till ett helt nytt bankgirokonto (337-7280) hos Mälarenergi. Vi måste därför koppla om ditt konto mot detta hos Bankgirocentralen för att ditt autogiro skall fungera.

  • Kan jag ha utjämnad betalning fast jag inte vill ha autogiro?

    Ja, du betalar då månadsbeloppet med hjälp av inbetalningskortet som följer med din faktura.

  • Jag ska resa bort några månader, hur gör jag med mina fakturor?

    Vi rekommenderar dig att skaffa autogiro för att sköta dina betalningar
    under din resa.

  • Publicerad av: Mälarenergi Försäljning AB Publicerad: