Gå till innehållet

Elpriskompensation från regeringen till hushåll med hög elförbrukning

Regeringen har sedan tidigare beslutat att kompensera hushållen för de exceptionellt höga elpriserna i december 2021 och januari, februari 2022. Nu har man beslutat att förlänga kompensationen även för mars 2022. Stödet gäller elprisområdena 3 där Mälarenergi ingår, samt område 4. Spannet på kompensation är från 100 kronor till maximalt 1000 kr. Berörda kunder kommer att informeras. 

Det är elnätsföretag som Mälarenergi som förmedlar elpriskompensationen. Du som är kund hos Mälarenergi Elnät får elpriskompensation för mars månad som ett engångsbelopp i slutet av juli. Mälarenergi kommer inte att justera ersättningen mot kommande fakturor. Är du osäker på vilket elnätsbolag du har, ser du det på din faktura eller på sidan elomraden.se.

När får jag elpriskompensationen? 

Kompensationen för mars betalas ut till Mälarenergi elnäts kunder fredag 22 juli. Du som berörs får mer information per mejl 17 juni eller per post omkring 21 juni. Du får även en specifikation i form av en minus-faktura som redovisar din ersättning. Vi skickar ut den under vecka 25 och vecka 26, du får den på samma sätt som du får din vanliga faktura. Fakturaspecifikationen från Mälarenergi med minusbelopp ska alltså inte betalas in till Mälarenergi.

Utbetalningen av elpriskompensationen

Utbetalningen sker fredag 22 juli genom något av följande 3 alternativ;

  1. Autogiro. Har du ett aktivt autogiro hos Mälarenergi gör vi en utbetalning till ditt autogirokonto. Du kan inte aktivera autogiro i samband med att du ska få kompensationen, då vi kanske inte hinner registrera ditt konto. Har du autogiro i kombination med Utjämnad betalning behöver du ändå anmäla ditt kontonummer i Swedbanks kontoregister (se nedan hur du anmäler).

  2. Direkt till det konto du väljer. Gå in på www.swedbank.se/kontoregister och registrera det konto du vill ha pengarna till. Du behöver inte vara kund eller ha ett konto hos Swedbank för att registrera ett konto för utbetalning utan det går bra med det konto du normalt använder. Är du kund hos Swedbank idag måste du logga in via samma länk och kontrollera vilket konto du har registrerat. Du behöver registrera ditt konto senast 15 juli. Har du redan anmält konto när första ersättningen betalades ut behöver du inte göra detta igen. Din betalning från oss kan se olika ut beroende på vilken bank du har. Det kan stå Mälarenergi, överföring eller insättning. (Det är banken som styr vad det står, inte Mälarenergi).

  3. Utbetalningsavi i fysisk postlåda. Om du inte väljer utbetalningen enligt punkt 1 eller 2 så får du en utbetalningsavi med posten. Den måste du sedan lösa in digitalt via swedbank.se/kontoregister. Det kostar inget att lösa in avin digitalt.

Tips! Enklast, snabbast och bäst för miljön är att anmäla ditt kontonummer via Swedbank!

Hur hög elförbrukning måste jag ha för att få kompensation?

Ersättningsmodellen är utformad i 2 olika trappor - en för december 2021 till februari 2022 och en för mars 2022. Trappa 1 börjar vid en elförbrukning på 700 kWh per månad och trappa 2 på 400 kWh per månad. Båda har samma tak på 2000 kWh per månad. Ersättningen ser olika ut i de olika trapporna, se bilderna nedan.

Läs mer - Regeringens frågor och svar gällande elpriskompensationen.

Ersättningstrappa för mars 2022

Källa: Regeringskansliet .

Förbrukning (kWh) Stöd per månad (kr)
400-699 100
700-999 200
1000-1199 300
1200-1399 400
1400-1599 500
1600-1699 600
1700-1799 700
1800-1899 800
1900-1999 900
Över 2000 1000

 

Ersättningstrappa för dec 2021 - feb 2022

Källa: Regeringskansliet .

Förbrukning (kWh) Stöd per månad (kr) Stöd totalt dec-feb (kr)
700-899 100 300
900-999 200 600
1000-1099 300 900
1100-1199 400 1200
1200-1299 500 1500
1300-1399 700 2100
1400-1499 900 2700
1500-1599 1100 3300
1600-1699 1300 3900
1700-1799 1500 4500
1800-1899 1700 5100
1900-1999 1900 5700
Över 2000 2000 6000

 

Frågor och svar för elpriskompensationen

  • Hur vet jag om jag kommer få kompensationen?

    Vi kommer kontakta alla kunder som berörs av kompensationen per mail och post. Du kommer sedan få en utbetalningsspecifikation som ser ut som en kreditfaktura någon gång under vecka 25 eller 26, då får du reda på hur mycket pengar du kommer att få tillbaka. Kreditfakturan kommer på samma sätt som du får din vanliga faktura. Själva utbetalningen görs sedan via Swedbank till ditt konto, som utbetalningsavi eller via autogiro.

  • När kommer utbetalningen ske?

    Kompensationen för mars kommer betalas ut fredag 22 juli. Får du utbetalningen på pappersavi kan det dröja något längre pga postgången. 
    Har du inte fått din ersättning vecka 32 – kontakta oss!

  • Hur kommer utbetalningen ske?

    1. Har du autogiro hos oss som är aktivt sedan tidigare kommer vi göra en utbetalning via ditt autogirokonto. Du kan inte aktivera autogiro i samband med att du ska få kompensationen, det finns nämligen en risk att vi inte hinner registrera ditt autogirokonto. (Har du autogiro i kombination med Utjämnad betalning behöver du anmäla ditt kontonummer enligt punkt nr. 2)

    2. Anmäler du ditt kontonummer via Swedbanks kontoregister kommer du få en utbetalning direkt till ditt konto. Du behöver själv inte vara kund eller ha ett konto hos Swedbank för att registrera ditt konto för utbetalning. Du behöver registrera ditt konto senast 15 juli. Din betalning från oss kan se olika ut beroende på vilken bank du har. Det kan stå Mälarenergi, överföring eller insättning. (Detta är inget som vi på Mälarenergi kan styra då det är bankens egen benämning.) Kontrollera gärna ditt kontoutdrag mot beloppet på ersättningen.

    3. Om du inte får utbetalningen enligt punkt 1 eller 2 så kommer du få en utbetalningsavi på posten. Den kan du sedan lösa in digitalt utan kostnad.

    Tips! Enklast, snabbast och bäst för miljön är att anmäla ditt kontonummer via Swedbank!

  • Vad behöver jag som kund göra?

    Du behöver inte ansöka om att få själva kompensationen, vi har koll på vilka som är berättigade att få ersättningen från regeringen. Det du däremot behöver göra är att anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Gå in på www.swedbank.se/kontoregister och följ instruktionerna för att registrera ditt kontonummer senast den 15 juli. Det är också här du kan lösa in din avi digitalt om du fått den på posten.

    OBS! Vi kommer inte be om dina uppgifter via mail, sms eller i telefonsamtal. Utan du får själv uppge kontouppgifter till Swedbanks kontoregister. Var vaksam på bedragare som kan ringa i samband med detta, så du inte lämnar ut dina uppgifter till någon som säger att de ringer från Mälarenergi.

  • Vem gör utbetalningen till mig?

    Det är ditt elnätsföretag som på uppdrag av regeringen betalar ut din kompensation. Även fast de höga elpriserna egentligen rör din elhandelsfaktura har regeringen i samråd med branschorganisationen Energiföretagen och elnätsföretagen beslutat att det är elnätsföretagen som administrerar och sköter utbetalningarna. Elnätsföretagen i sin tur ansöker om pengarna hos Kammarkollegiet. 
    Din betalning från oss kan se olika ut beroende på vilken bank du har. Det kan stå Mälarenergi, överföring eller insättning. Detta är inget som vi på Mälarenergi kan styra utan din bank. Kontrollera gärna ditt kontoutdrag mot beloppet på ersättningen.

  • Hur mycket pengar kommer jag få tillbaka?

    Du får ersättning enligt tabellerna ovan. En för mars 2022 och en för månaderna december 2021 och januari och februari 2022. Viktigt att veta är att ersättningen betalas ut per anläggning och inte per kund. Har du som kund två anläggningar, till exempel både bostad och fritidshus, är det alltså per anläggning du får ersättning och inte antal kWh som anläggningarna sammanslaget förbrukat. Du kan se din förbrukning på Mitt Mälarenergi. Logga in här: mitt.malarenergi.se

  • Jag har flyttat under den här perioden, vad gäller för mig?

    För de personer som har flyttat kommer vi göra en uträkning baserad på hur mycket el du förbrukat i relation till anläggningens (bostadens) totala elförbrukning den specifika månaden. Din kompensation blir alltså procentuell för anläggningen (bostaden) du flyttat från. Om du tror att vi inte längre har rätt adress till dig på grund av att du har flyttat var noga med att anmäla dig på Swedbanks kontoregister så du får den kompensation du har rätt till.

  • Jag har rätt till kompensationen men har inte hört något från Mälarenergi?

    För dig som vet att du har rätt till kompensationen men inte fått varken mejl eller post så börja med att dubbelkolla i mejlkorgen ifall vårt utskick hamnat i din skräpkorg. Vet du med dig att vi har fel kontaktuppgifter till dig är det enklast att kontakta oss via mail på post@malarenergi.se eller via vår chat som du hittar längst ner i högra hörnet.

  • Jag tror jag har fått fel summa. Hur gör jag om jag vill överklaga beslutet?

    Om du tror att du har fått fel belopp så kommer vi titta på våra tidigare beräkningar om något har blivit fel. Om vi anser att vi har gjort rätt men du inte är nöjd med den uträkningen, eller utformningen för ersättningen, kan vi som elnätsföretag tyvärr inte hjälpa dig. Vi följer nämligen den förordning som regeringen tagit fram och gör uträkningar efter den. I nuläget har vi heller inte någon mer information var du kan vända dig och överklaga beslutet.

  •  

    Hur vet jag vilken förbrukning jag haft under december, januari och februari? 

    Du kan enkelt se din förbrukning på Mitt Mälarenergi samt på dina fakturor.

    Håll koll på din elförbrukning

    • På Mitt Mälarenergi kan du se hur mycket el du använder, din faktura, etc.
    • Hos oss kan du jämna ut dina elnätskostnader över året med Utjämnad betalning - läs mer här!

    22 tips för att spara el!

    Vad är en kWh (kilowattimme) och vad räcker den till?

    Publicerad av: Mälarenergi Elnät AB